donderdag 18 oktober 2007

16 oktober 2007


Het belooft een bijzondere avond te worden. Doesman en Bokman zijn beiden verhinderd en Easy Slider bestaat vanavond uit Spanjer en Jack. Zijn achternaam is me ontglipt. Jack is een 'Django' binnen de bowlingsport. Zoals Django speelde niemand omdat Django drie onbruikbare vingers had. Pink, ringvinger en middelvinger waren verlamd en misvormd door een binnenbrandje in z'n woonwagen. De linkerzijde van z'n lijf was verlamd en als toetje was z'n linkerbeen geamputeerd. Django verbleef twee jaar in het ziekenhuis en leerde zichzelf daar de 'djangostijl', zoals dat later werd genoemd. Hij werd een van de grotere virtuozen op de gitaar. Ongeƫvenaard en ongeimiteerd Hij speelde overigens ook viool en banjo. Voor de geintereseerden; zijn broer heet Schnuckenack. Een machtig violist in de zigeunerjazz.
Nu vraagt u zich ongetwijfeld af... in welk opzicht is Jack een 'Django'. Wel, Jack heeft een bal gekocht, maar z'n duimgat is te klein, waardoor hij zonder gebruik van de duim werpt. Hierdoor geeft hij met zijn middelvinger en ringvinger de bal een dusdanige spin dat de olie alle kanten op spettert en de impact op de pins extraordinair te noemen is.
Enfin... we spelen op baan 5/6 en onze tegenstanders zijn Eric en Gracia. Duo Penotti. Dit waarschijnlijk omdat Gracia donker van huid is en Eric blank. Als ik goed ben ingelicht zijn ze getrouwd en wat ik zeker weet is dat ze bij de top van bowlend Tiel horen. Nog wel althans.
We beginnen. Ton begint slecht en na een paar worpen leg ik 'm terug in de rail. Ik pak een blauwe huisbal en zet de eerste set op 155. jack volgt op hoog niveau met een 149. later blijkt bij de bekendmaking van Jack's handicap dat dit genoeg was voor een 1-0.
De tweede set spelen we op baan 6. We zakken beiden wat in, maar dat doen de buren ook. Het overleg wordt daar steeds heftiger en Eric en Gracia beginnen ons geweld serieus te nemen. Waar ze bij aanvang nog dachten een plakje cake te krijgen hikken ze nu tegen een stevige Hollandse hutspot aan. Spanjer (139) verslaat Gracia op punten en jack (138) mist ondanks een paar stuntshots amper 20 punten op Eric. Set twee is ook in de pocket. Terug naar baan 6. Christel serveert een biertje en de wekelijkse Nederlandstalige drek druipt uit de boxen. Ik kan m'n draai niet vinden en Jack nog minder. Hij pakt vaker een duimbal 12, maar dat kan hem niet redden. Hij geeft de pot weg met een 109 dieptepunt en Spanjer legt er een magere 123 naast. Te weinig voor een 4-0, genoeg voor een 3-1. Een welkome score na de winst van vorige week en waarschijnlijk een treetje hoger op de ladder.
Een mooie avond als we beseffen dat dit duo een handicap van 32 heeft.

1 opmerking:

Sandokan zei

Mannen,

Onlangs heft Bokmans me gewezen op het bestaan van deze mooie en zeker noodzakelijke site voor de promotie, met eduvatieve ondertoon, van het bowlen. Het is echter alweer een tijd geleden dat ik een balletje heb mogen werpen. Aangezien ik binnenkort verhuis zullen zich er zeker weer mogelijkheden voordoen om deze mooie interessante sport weer te gaan beoefenen. Ik wens jullie nog veel succes in deze competitie. En vergeet niet: Wees mentaal sterk, bier is hierbij een noodzaak (voor mij dan )

Groeten Sandokan