donderdag 11 oktober 2007

9 oktober 2007


Als mijn maten mij een fles Glenfiddich schenken voor mijn 38ste verjaardag weet ik van binnen dat het wel goed komt. Niet zozeer met mij, maar zeker met mijn maten. We bereiden ons voor op een treffen met Wim en Truus. Bokman verzekerd me dat winnen vrijwel 'not done' is, daar Wim en Truus de lijst aanvoeren en ongeslagen zijn dit seizoen. Welk een blijdschap toen we de treden betraden en Bokman zich herinnerde dat Wim en Truus ons land vertegenwoordigen in Malta. Wat wordt het? Een inhalertje? Nee, we spelen tegen Chiel en Dirk uit hetzelfde team. Kielekiele. Dat kan elke kant op. Chiel is een bij vlagen uitstekende bowler. Als hij z'n dag niet heeft, boffen we. Dirk heeft een bijnaam. 'De sniper'. Hij gooit meestal een strike, maar mocht dat een keer niet lukken dan is hij enorm trefzeker in de spare. Ik kan me niet heugen dat hij ooit een spare miste. Hooguit een 7-10 split, maar zo laat hij ze niet staan. Dirk is de zeventig gepasseerd. Hij heeft de oorlog meegemaakt. Iedere pin is een duitser.
We zijn met z'n drieen. Doesman en Bokman beginnen. Ze werpen beiden sterk en winnen met een vinger in de bips en drie in de gaten. Doesman trekt de aandacht met zijn 188er. Er hing zeker een 200+ in de lucht tijdens deze partij, hij ging driemaal de mist in, maar maakte met een fourbagger de partij prachtig af.
Tweede frame mag Spanjer de baan op. Hij is nog verrukt over de Glen en werpt ontspannen. Ton rolt goed, maar weet geen strikes te vinden. Een enkele keer. De spares gaan, maar niet om over naar huis te schrijven. Hij gebruikt Ton niet voor de spares en mist een paar keer onnodig met een 12 ponds huisbal. Hij streept een 139 af. Doesman werpt uitstekend (144), maar we komen te kort door een 200 plusser van Dirk. Hij maakt er een one-man show van en we kunnen alleen maar toekijken. 1-1.
De derde frame doen Bokman en Spanjer. Ton begint te wegen. Bokman werpt goed. Volgt z'n vertrouwde patroon. Weet enkele soepele spares te maken en draagt deze pot in z'n eentje. Spanjer gooit ze op de juiste lat, met een mooie curve, maar trekt weinig punten. Opnieuw laat hij z'n spares staan en maakt een dunne 110. Bokman legt er 167 naast en samen is dat net genoeg voor een 3-1 overwinning.

Ik zal meteen reageren op de vele vragen van lezers hoe dat nou in z'n werk gaat, zo'n 3-1 na drie potten. Het is absoluut niet mijn bedoeling om verwarring te scheppen.
Je 'total pinfall', of nog duidelijker: totale pinval, legt er ook een puntje bij of af. Als je als team dus hoog gooit, maar toch de pot verliest, en de volgende pot win je met een lage pinfall van je tegenstander, dan kan die hoge score van de vorige pot meewerken aan een extra puntje bij het eindtotaal.

Resumerende een mooie avond met een mooie overwinning. We vieren mijn 38ste nog even en gaan met gemengde gevoelens naar huis.

Jack speelt misschien volgende week als plaatsvervanger. Hij is groot fan van ons en een Easy Slider wannabe. Hij past er ook wel bij. Hij kon m'n zoon zijn. We schelen 19 jaar.

Deze dag, de dag dat ik typ, donderdag de 11de oktober is er een jochie van 16 doodgestoken door een jochie van 14. Ruzie om een pen.

Geen opmerkingen: