woensdag 23 januari 2008

Bowlingregulaties NBF - rechts heeft voorrang

kijk links kijk rechts en nog een keer
als je werpen moet
kijk links kijk rechts en nog een keer
want dan doe je het pas goed

Dit liedje heb ik speciaal gecomponeerd ter herinnering van deze regulatie. Oke, ik geef toe, het is een beetje gestolen van Bassie en Adriaan. Maar het blijft enorm knap.
Als je van de Utrecht Leage overstapt naar de Tieler Leage valt een ding meteen op: Men wacht op elkander met gooien. Niet om tegelijk te gooien, maar juist om niet tegelijk te gooien.
Ik herinner me tijdens de laatste zomercompetitie dat ik en El Bokko berispt werden omdat we een simultaan strike wierpen. We moesten toevalligerwijs tegen elkaar en wij dachten een mooie show neer te zetten. Was het ook, maar niet voor onze buurman. Die stoorde zich aan het feit dat we tegelijk gooiden. En hij kreeg het ook nog 's op z'n hart om dat met ons te delen. Ja, u leest het goed. We hebben het over een zomerleage waar iedere lulhannes aan mee mag doen, je bij tijd en wijlen met z'n achten of tienen staat te draaien rond een tafeltje en waarbij je iedereen moet handjeklappen. En dus ook nog eens op elkaar moet wachten met gooien. Het rare is dat er een baantje verder wel gegooid mag worden. Dit stoort feitelijk evenveel. Zo probeerde ik afgelopen dinsdag steeds simultaan met Dimitri te gooien. Hij stond twee banen rechts van me. Ik probeerde in zijn flow te hangen. Ik kan er goed tegen. Het is deel van de sport. Stel dat Cruijff niet kon scoren als er een verdediger bij was. Of een keeper in het doel stond. Of een soldaat kan niet schieten als z'n buurman ook ligt te schieten. Mannen! Om beurten schieten!! Nee, zo win je de oorlog niet.
Willen we de bowlingsport professionaliseren, zoals deze web-site dat tracht te doen, dan zullen er verschillende lijken uit de kelder gehaald moeten worden. Of anders gezegd: Oude gewoontes en tradities zullen omwille van het imago van de sport opgeschoond moeten worden.
Stel, je gaat naar bowlen kijken en er staan 8 lieden simultaan te striken. Hoor je de ballen rollen? Hoor je de kegels vallen? Ik wel. Het klinkt als een klokje.

Geen opmerkingen: