donderdag 20 september 2007

Tien stappen naar succes: 2. Pendel en kadans


ZOEKEN NAAR EEN CONSISTENT RITME

Vandaag wil ik het met u hebben over Pendel en cadans. Ik heb een bal van Dick Weber. Samen met Billy Welu en Earl Anthony hebben we het over de top drie aller tijden in onze tak van sport. namen die u misschien nu even niets zeggen, maar mocht u tijd en zin hebben, dan kunt u ze zien gooien op Youtube. deze drie heren zijn meesters van de pendel. Hun ongehaaste, consistente swing is niet alleen prachtig om te zien, het resultaat is een lust voor het oog en de vallende pins klinken als een hemels akkoord.
Zoals het pendulum op je opa's klok zo moet je arm bewegen tijdens je worp. Er komt geen spierkracht bij kijken. De bal hoeft niet harder of zachter dan hij zelf aangeeft in de pendel.

Waarom is die pendel zo belangrijk?
Zoals een musicus een metronoom gebruikt voor een consistent ritme, of cadans, zo gebruiken wij onze arm in de pendel als basis voor een constant ritme. Het klinkt zo: en een - twee - drie - vier.
en. De bal ligt in de hand
1. de bal wordt recht naar voren gehouden
2. de bal gaat naar beneden in de pendel op kniehoogte
3. de bal hangt achter ons in de lucht op hoogte van 1
4. De bal gaat terug en wordt losgelaten.

Variaties zijn persoonsgebonden en verbeteringen kunnen enkel in het ritme van ieder afzonderlijk ontwikkeld worden. Er is geen bowler hetzelfde. We zijn allemaal verschillend. Neem maar even de tijd om de Heer daar voor te prijzen.
Volgende keer gaan we hebben over het voetwerk. Hoe integreren we les 1 en 2 in een aanloop die soepel en tegelijkertijd effectief is. u kent misschien wel bowlers die werpen alsof ze een zak vuilnis het raam uit gooien. Of die vanuit een stilstand voor de 'foulline' de bal via de rechterknie in de 'gutter' laten vallen.
Hierover meer, de volgende keer.

Geen opmerkingen: