donderdag 30 april 2009

Bowlersdip - Hoofdstuk 3


"Dubito, ergo cogito, ergo sum"

Hoofdstuk 3: De eerste worp

"Ik smijt inderdaad niet zo best, en de rest van mijn leven zuigt ook al."

In het vorige hoofdstuk hebben we kunnen lezen wat de oorzaken zijn van de bowlersdip. Zo hebben we vastgesteld dat het leven van de bowler hangt of staat met strikes en spares. Minder gooien betekent je minder voelen. Daar start de twijfel die de bowler in de neerwaartse spiraal richting de bowlersdip trekt.

Hoewel de subtitel van dit hoofdstuk wat ongenuanceerd lijkt, is het de waarheid als een koe. Hadden we het deel na de komma eerst in de zin gezet en de rest erna, spreek je van lariekoek. Deze zin typeert namelijk hoe een mindere periode in het bowlen de kijk van de bowler op zijn leven veranderd. Slecht bowlen geeft de bowler een depressieve kijk op het leven. Waar de bowler doorgaans een opgewekt karakter met zich meedraagt, zit er onder de schil van vrolijkheid een constante kier waardoor het licht van de twijfel schijnt. De twijfelende bowler heeft deze kier tot een draaideur getoverd.

De "eerste worp" op de lane naar herstel, is het onderkennen van het probleem: de twijfel, maar ook de zekerheden die deze met zich meebrengt. In de Filosofie wordt gesproken van methodische twijfel: men kan aan alles twijfelen, behalve aan het feit dat aan alles te twijfelen valt. Het lijkt een doodmaker en is ook zeker niet de oplossing waarnaar de bowler op zoek is. Gaan we dit echter verder uitwerken, kunnen we het volgende stellen: Het is zeker dat ik op dit moment twijfel, dus dat ik denk. Alles wat ik buiten mij waarneem zou niet echt kunnen zijn, alles wat ik maar kan denken zou onwaar kunnen zijn.Vertalen we dit naar de problematiek van de bowlersdip, kun je zeggen: Als het nou zo zou zijn dat ik niet slecht gooi, kan het dus ook zo zijn dat ik enkel maar denk dat ik slecht gooi. De bowler geeft toe aan de gedachten dat hij slecht gooit maar trekt dit direct ten twijfel. Dit klinkt in eerste instantie wellicht vreemd, het is echter een andere twijfel dan de twijfel als besproken in het vorige hoofdstuk. De bowler erkent nu dat twijfel niet te ontkennen is, en dat het ook iets positiefs kan betekenen.

De twijfel betekent, zoals we geleerd hebben in hoofdstuk 2, besluiteloosheid. Je kunt ook zeggen, er is nog geen besluit genomen, alle wegen zijn nog open. Het staat de bowler vrij om de weg naar goed bowlerschap en respect onder de medebowlers te kiezen. De bowler moet het moment wat hem nu gegeven is gebruiken om een positief besluit te nemen: "Ik ben een goede bowler". De bedoeling is dat hij leert de twijfel tot zijn nut te gebruiken, maar op zijn minst er niet meer over te twijfelen. Want dat ik twijfel, betekent dat ik denk, betekent dat ik besta, dat ik in ieder geval zeker van mezelf kan zijn als denkend wezen, als nadenkende bowler. Deze samenvatting van Descartes is hiervan de kernachtigste formulering: "Dubito, ergo cogito, ergo sum" (ik twijfel, dus ik denk, dus ik ben). Voor de bowler: "Ik twijfel over mijn bowlerschap, dus ik denk dat ik een bowler ben, dus ik ben een bowler."

Ziezo, de eerste worp is gedaan. De hele game is nog open om winnend af te sluiten. We hebben de twijfel afgebroken en een eigen plaatsje gegeven in het hart van de bowler. In het volgende hoofdstuk gaan we bespreken wat er nou eigenlijk komt kijken bij het maken van het besluit, en door welke externe factoren we ons laten beinvloeden. Onthoudt tot die tijd: De partij is pas voorbij als de ankerman de 10e frame heeft gevuld, tot die tijd zijn alle wegen open!

Geen opmerkingen: