woensdag 12 december 2007

11 december 2007


Vanavond spelen Doesman en Spanjer. Bokman is verhinderd en hoopt nog wel even langs te komen. We zijn op tijd. We beginnen met een bak koffie. Wellicht een nieuwe traditie in het spel. Ontspannen beginnen. We lazen vorige week in de krant over de kracht van ons denken. Een vrouw, zgn wetenschapper, heeft met een man of twintig de lichtopname van een blaadje vergroot. Als ik me het goed herinner. Ze borduurt voort op de boodschap van 'the secret'. Waar 'the secret' voornamelijk persoonlijk succes beloofd, wil deze vrouw met behulp van enkele duizenden mensen het milieu probleem wegdenken. Dit sluit nauw aan bij het 'quarken' van Easy Slider. Wij gebruiken de kracht van het denken voornamelijk om te scoren en de tegenstander te frustreren. Hoewel de dame in kwestie al weggehoond is door de 'echte' wetenschap weten wij al jaren dat de hersenen niet ten volle benut worden en de kracht van ons denken onderschat wordt. Concentratie is hier het toverwoord. Vanaf de koffie wordt er gefocust op het bowlen. Er wordt niet gepraat over eten, hobby's, relaties of televisie. We focussen ons op de bal, de pins en de baan. De foto laat zien waar onze concentratie toe in staat is. (Het is een Dick Webber 15 Ponder)
Vanavond brengen wij dit in praktijk. We spelen tegen 'de bengeltjes'. Cor is geblesseerd en Rik neemt zijn worpen waar. Rik is een zeer goede bowler. Hij heeft een handicap van 8. Adrie is al besproken. Zijn passie voor het spel en zijn uitzonderlijke sportiviteit maken hem tot een geliefd tegenstander. Hij weet dat de waarde van het bowlen niet in de score ligt. Waar die wel ligt mag ik niet delen omdat ieder mens dat zelf moet uitvinden. Daar, op dat punt, ligt de magie van het bowlen. Het wordt niet ontdekt door de verjaars/bedrijfsuitje bowler. Het wordt ontdekt in liefde, overgave en toewijding.
We spelen op baan 5. Spanjer tikt af. Hij begint met een spare. Doesman begint met een strike. De bengeltjes zijn ontspannen. Te ontspannen lijkt het. Rik komt niet lekker uit de verf. Adrie gooit als gebruikelijk. Een hoop spin, de bal vanachter zijn rug trekkend. Bij vlagen een strike en een 90% spare succes. Ter vergelijking - bij een Doesman hebben we het over 70% en een Spanjer mag blij zijn als hij 50% spared. Doesman herinnerde ons eraan dat ik in Utrecht de bijnaam 'sparekoning' droeg. Dat heb ik na het laatste seizoen wel weggegeven. Sparen kon ik als kind al niet. Lenen, daar ben ik een kei in. Heb zelfs 20 euro moeten lenen om vanavond te kunnen bowlen. Bizar als je beseft dat het woord 'spare' geheel in mijn achternaam staat. Misschien tijd om de titel terug te winnen en eens me volledig op het innen te storten. Easy Slider traint momenteel weinig. Het is enkel competitie en daar ga je geen oefeningen doen. Misschien a.s. maandag. Dan heb ik met Bokman een trainingssessie. Ik zal me ertoe zetten wat spares te proberen.
De eerste game zetten we op onze naam. Op punten. Dat geeft altijd een goed gevoel. Dan heb je achteraf niet van 'ja maar zij hebben een ultra hoge handicap... '. nee, als we winnen dan is dat geregeld op punten en dan is er duidelijk sprake van een verliezer. Doesman gooit zelfs een 161 en Spanjer legt er 115 naast. Het laat zien dat de bengeltjes kansen lieten liggen
Halverwege is Bokman aangeschoven. We kletsen kort bij en drinken een vaas.
De tweede game zitten we op baan 6. Spanjer laat Ton liggen en gaat over op een blauwe 12 ponder. Hij laat z'n curve ook even voor wat het is en gooit recht door het midden met een licht effect. Licht in de zin van 'weinig'. Dat u niet denkt dat er discobal over de laan rolt.
Het gaat beter met Spanjer. Doesman blijft goed werpen maar haalt het niveau van game 1 niet. De scores zijn net ingepikt, dus uit m'n hoofd lag het bij hem in de 140 en bij mij 120. Misschien dat ik het viltje nog vind. Ik zal het dan corrigeren. De buren maken hun naam waar en bengelen zichzelf wederom naar verlies. Bokman verlaat ons weer en wij gaan naar baan 5 terug.
Game 3 wordt serieus genomen. De heren willen duidelijk een punt mee naar huis nemen. Helaas voor hen begint nu Spanjer lekker te werpen. Hier heeft hij lang op gewacht. Hij legt een strike en vult die aan met vier spares. Daarna gaat het afwaarts, maar de winst is een feit. (151) Nu even niet op de punt, maar een paar handicappuntjes zijn al voldoende. 4-0. We worden hartelijk gefeliciteerd en gaan naar de bar. Spanjer gooit over 3 potten ver onder z'n gemiddelde. Hem wacht een iets hogere handicap. Doesman gooit iets onder z'n gemiddelde maar mag tevreden terugkijken op een gouden avond.

Geen opmerkingen: